تبلیغات
.: صداے جادویے :. - موسیقی حلال و حرام از نگاه رهبری و روایات -3
.: صداے جادویے :.
" سفر به دنیاے موسیقی "
Image result for ‫موسیقی‬‎

با پژوهشى اندك در قرآن و روایات و دیدگاه برخى از روانشناسان و پزشكان، مىتوان موارد ذیل را از حكمتهاى حرمت موسیقى حرام دانست:



1. گرایش به فساد:
غنا و آواز مطرب و لهوى، انسان را به سوى شهوت و فساد اخلاقى مىكشاند و از راه پرهیزكارى باز مىدارد. مجلس غنا و موسیقى، معمولاً مركز مفاسد گوناگون است. در حدیثى از نبى اكرم(صلى الله علیه وآله) آمده است: «غنا نردبان زنا است». «الغناء رقیة الزنا»: بحار الانوار، ج 76، باب 99، (باب الغناء).
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «خانه اى كه در آن غنا باشد، از فساد و فحشا مصون نخواهد بود». «بیت الغناء لاتؤمن فیه الفجیعة»: كافى، ج 6، (باب الغناء). و نیز: «غنا باعث پیدایش روح نفاق است». «الغناء یورث النفاق»: وسایل الشیعه، ج 12، باب 99، (ابواب مایكتسب به). روح نفاق همان آلودگى به فساد و كناره گیرى از تقوا است. در تفسیر روح المعانى سخن یكى از سران قبایل را نقل مى كند كه به آنها مى گفت: از غنا بپرهیزید كه حیا را كم مىكند؛ شهوت را مى افزاید؛ شخصیت را درهم مى شكند؛ جانشین شراب مى شود و همان كارى را مى كند كه مستى انجام مى دهد. به نقل از: تفسیر نمونه، ج 17، ص 24.
2. غفلت از یاد خدا: قرآن یكى از عوامل گمراهى را «لهو الحدیث». لقمان (31)، آیه 6.دانسته است. «لهو» چیزى است كه انسان را چنان مشغول كند كه باعث غفلت و بازماندن از كارهاى مهمتر شود. گوش دادن به غنا قساوت قلب مىآورد. امام صادق فرمود: «ان الملاهى تورث قساوة القلب»: مستدرك الوسائل، ج 13، ص 118.و در نتیجه باعث فراموشى خدا و معنویت مىشود. از این رو در روایات اسلامى از «لهو الحدیث» به «غنا» تفسیر شده است. وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، (ابواب مایكتسب به). چه اینكه شنیدن غنا و موسیقى آن چنان اراده را سست و غریزه جنسى شخص را تحریك مىكند كه از یاد خدا و قیامت باز مىماند. در روایتى نبى اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: هر كس به غنا و موسیقى (لهوى) گوش فرا دهد قطعهاى از سرب (روز قیامت) در گوش او آب مىشود. «من استمع الى اللَّهو یذاب فى اذنه الآنك»: وسایل الشیعه، ج 5، ص 348.و شاید این تعبیر كنایه از آن است كه گوش او از شنیدن سخن حق كر مىشود.
3. زیان بخشى غنا بر اعصاب: به گواهى برخى از پزشكان، غنا و موسیقى آثار زیانبارى بر روى اعصاب دارد. عبد الكریم عكاس، الغنا فى الاسلام، ص 151.و در حقیقت یكى از عوامل مهم تخدیر اعصاب به شمار مىرود. مواد مخدر گاهى از راه دهان و نوشیدن وارد بدن مىشوند (مانند شراب)؛ زمانى از راه بوییدن (مانند هروئین)؛ گاه از راه تزریق (مانند مرفین) و از راه حس شنوایى به جان و روان آدمى منتقل مىشود (مانند غنا و موسیقى). از این رو بعضى از آهنگها چنان افراد را در نشئه فرو مىبرد كه حالتى شبیه به مستى به آنها دست مىدهد. البته گاهى به این حد و مرحله نمىرسد؛ ولى تخدیر خفیف ایجاد مىكند و در پى آن آثار زیانبارى روى اعصاب بر جاى مىگذارد و شخص را دچار افسردگى و مبتلا به فشار خون مىكند. تفسیر نمونه، ج 17، ص 24؛ الغنا فى الاسلام، ص 151.
باید دانست كه هر موسیقى و آهنگى شاید براى اعصاب زیانبار نباشد؛ بلكه موسیقى تند و استفاده زیاد و افراط در آن باعث تخدیر اعصاب مىشود؛ با وجود این پیامدهاى منفى معنوى آن حتى در سایر موارد نباید كوچك شمرده شود.
از نظر آخرتی هم عذاب کسی که موسیقی حرام گوش می دهد را روایت اینطور بیان می كند:
پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره می فرمایند: «من استمع الی اللهو یذاب فی اذنه الانک؛ کسی که به موسیقی لهوی و حرام و غنا گوش دهد در گوشش سرب مذاب ریخته می شود» (محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 13، ص 221، مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، چاپ اول).
معیار در حرمت موسیقى مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فساد انگیز و اغوا كننده و طرب انگیز است و فرق نمىكند كه از صدا و سیما باشد یا غیر آن. ایرانى باشد و یا غیرایرانى. همین طور فرقى بین رفع خستگى و غیر آن و براى خود یا دیگران در این حكم نیست و ملاك در تحریك شدن نوع مردم است نه شخص انسان. و در اصل حرمت این نوع موسیقی هیچ اختلافی بین مراجع نیست بلی درمصا دیق جزیی گاهی اختلاف نظر دیده می شود که بر گشت به نوع برداشت و تفسیر ازلفظ غنا و موسیقی می کند.
همانگونه که گفته شد تشخیص حرام بودن موسیقی از شبهات مفهومیه است لذا تا اطمینان به حرمت آن پیدا نشده اصل برائت و عدم حرمت جاری است به ویژه درباره موسیقی های پخش شده از صدا و سیما حکم به حرمت مشکل است، لذا گوش کردن به موسیقی های صدا و سیما تا اطمینان به حرمت پیدا نشده باشد اشکال ندارد.
نکته دوم؛ آنچه كه حرام است استماع , یعنی گوش دادن اختیاری به موسیقی حرام و پیگیری آن است، ولی شنیدن غیراختیاری و رهگذری اشكال ندارد
براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر.ك:
1- تفسیر نمونه، ج 17، ص 19، ص 13، 24، 25 و 26
2- مضرات موسیقى، سید احمد خاتمى، نشر قرآن قم
3- تأثیر موسیقی بر اعصاب و روان (شامل نظریات دانشمندان دنیا)



ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 :: توسط : F.Tohidian



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سوره لقمان آیه 6 :

«و بعضی مردم خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند تا بی هیچ عملی دیگران را از راه خدا گمراه کنند و آن را به سخره گیرند؛ آنان برایشان عذابی خوارکننده است».

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این وبلاگ قصد دارم تا راز هایی از دنیای موسیقی را براساس منابع معتبر فاش کنم ، و امیدوارم خواندن مطالب این وبلاگ ، برای شما با تفکر و تامل همراه باشد !
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو
http://night-skin.com/blogcode/tasvir-zibasazi/upimg/uploads/1391538406.gif