تبلیغات
.: صداے جادویے :. - موسیقی حلال و حرام از نگاه رهبری و روایات - 2
.: صداے جادویے :.
" سفر به دنیاے موسیقی "

Image result for ‫موسیقی‬‎

موسیقی در کلام رهبری:



در مورد موسیقى دو حرف وجود دارد: یكى این كه ببینیم اساساً مشخصه هاى موسیقى حلال و حرام چیست؛ و دیگر این كه بیاییم: در مصداق، مرزهایى را مشخص كنیم تا به قول شما، جوانان بدانند كه این یكى حرام و این یكى حلال است. البته این دومى كارآسانى نیست؛ كار دشوارى است. كه انسان از این اجراهاى موسیقىهاى گوناگون - موسیقى خارجى، موسیقى ایرانى هم با انواع و اقسامش؛ با كلام، بىكلام - بخواهد یكىیكى اینها را مشخص كند؛ اما مشخصه هاى كلىیى دارد كه آن را مى شود گفت. البته من هم در جاهایى به بعضى از اشخاصى كه دست اندركار بودند، آنچه را كه مى توانستم و مى دانستم، گفته ام؛ حالا هم مختصرى براى شما عرض مى كنم.
ببینید، موسیقى اگر انسان را به بیكارگى و ابتذال و بىحالى و واخوردگى از واقعیتهاى زندگى و امثال اینها بكشاند، این موسیقى، موسیقى حلال نیست؛ موسیقى حرام است. موسیقى اگر چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذكر غافل كند، این موسیقى حرام است. موسیقى اگر انسان را به گناه و شهوت رانى تشویق كند، این موسیقى حرام است؛ از نظر اسلام این است. موسیقى اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آنوقت حرام نیست. این هایى را كه من گفتم، بعضى از آنها در موسیقى بىكلام و در سازهاست؛ بعضى هم حتى در كلمات است. یعنى ممكن است فرضاً یك موسیقى ساده ى بى ضررى را اجرا كنند، لیكن شعرى كه در این موسیقى خوانده مى شود، شعر گمراه كنندهیى باشد؛ شعر تشویق كنندهى به بىبندوبارى، به ولنگارى، به شهوترانى، به غفلت و اینطور چیزها باشد؛ آن وقت حرام مىشود. بنابراین، آن چیزى كه شاخص حرمت و حلیت در موسیقى است و نظر شریف امام هم در اواخر حیات مباركشان - كه آن نظریه را در باب موسیقى دادند - به همین مطلب بود، این است. موسیقى لهوى داریم ممكن است موسیقى - به اصطلاح فقهىاش - موسیقى لهوى باشد. «لهو» یعنى غفلت، یعنى دور شدن از ذكر خدا، دور شدن از معنویت؛ دور شدن از واقعیتهاى زندگى؛ دور شدن از كار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بىبندوبارى. این موسیقى مىشود حرام. اگر این با كیفیت اجرا حاصل بشود، اگر با كلام حاصل بشود؛ فرقى نمىكند.
شما مى گویید زبان بین المللى. آن موسیقىیى كه به قول خود شما مرزها را درنوردیده و در جاهایى پخش شده، آیا این لزوماً موسیقى خوبى است؟ صرف این كه یك موسیقى از مرز فلان كشور خارج شد و توانست به مثلاً كشورهاى مختلف برود و یك عده طرفدار پیدا كند، مگر دلیل خوب بودن موسیقى است؟ نه، به هیچ وجه. ممكن است یك موسیقىیى باشد كه به شهوترانى و تحركات و نشاطهاى شهوى جوانى تحریك مىكند؛ طبیعى است كه یك مشت جوانى كه غفلت زده هستند، از این موسیقى خوششان مىآید. هر جایى كه در دنیا دستشان به این نوار بیفتد، از آن نوار استفاده مىكنند. این دلیل خوب بودن موسیقى نیست.
من نمىتوانم بطور مطلق بگویم كه موسیقى اصیل ایرانى، موسیقى حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضى خیال مىكنند كه مرز موسیقى حلال و حرام، موسیقى سنتى ایرانى و موسیقى غیرسنتى است؛ نه، اینطورى نیست. آن موسیقىیى كه منادیان دین و شرع همیشه در دورههاى گذشته با آن مقابله مىكردند و مىگفتند حرام است، همان موسیقى سنتى ایرانى خودمان است كه به شكل حرامى در دربارهاى سلاطین، در نزد افراد بىبندوبار، در نزد افرادى كه به شهوات تمایل داشتند و خوض در شهوات مىكردند، اجرا مىشده؛ این همان موسیقى حرام است. بنابراین، مرز موسیقى حرام و حلال، عبارت از ایرانى بودن، سنتى بودن، قدیمى بودن، كلاسیك بودن، غربى بودن یا شرقى بودن نیست؛ «مرز» آن چیزى است كه من عرض كردم. این ملاك را مىشود بهدست شما بدهیم، اما اینكه آیا این نوار جزو كدامهاست، این را من نمىتوانم مشخص كنم.
البته الان دستگاههایى هستند كه دارند ممیزى مىكنند؛ اما من خیلى هم اطمینان ندارم كه این ممیزیها صددرصد درست باشد. گاهى مىآیند به ما مىگویند كه یك نوار بسیار بد یا مبتذلى را دارند بهصورت مجاز پخش مىكنند؛ گاهى هم ممكن است عكس این اتفاق بیفتد. من الان نمىدانم واقعاً این ممیزیها چقدر از روى واقعبینى و ضابطهمندى انجام مىگیرد؛ اما آن چیزى كه من مىتوانم به شما - بهعنوان یك جوان خوب و به عنوان كسى كه مثل فرزندان خودم هستید - به عنوان نصیحت و نظر خودم بگویم، این است كه عرض كردم.
به نظرم مى رسد كه موسیقى مى تواند گمراه كننده باشد، مى تواند انسان را به شهوات دچار كند، مى تواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستى بكند؛ مىتواند هم این نباشد و مىتواند عكس این باشد؛ مرز حلال و حرام اینجاست. من امیدوارم كه شما جوانان با این زاد و تقوا بتوانید وارد میدان بشوید و تولیدهایى داشته باشید كه به معناى حقیقى كلمه هم خصوصیات موسیقى خوب و بلیغ را داشته باشد و به معناى حقیقى تأثیرگذار مثبت باشد و حقیقتاً جوانان و روحها را، به صفا و به معنویت و به حقیقت رهنمون كند.



ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1395 :: توسط : F.Tohidian



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سوره لقمان آیه 6 :

«و بعضی مردم خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند تا بی هیچ عملی دیگران را از راه خدا گمراه کنند و آن را به سخره گیرند؛ آنان برایشان عذابی خوارکننده است».

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این وبلاگ قصد دارم تا راز هایی از دنیای موسیقی را براساس منابع معتبر فاش کنم ، و امیدوارم خواندن مطالب این وبلاگ ، برای شما با تفکر و تامل همراه باشد !
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو
http://night-skin.com/blogcode/tasvir-zibasazi/upimg/uploads/1391538406.gif