تبلیغات
.: صداے جادویے :. - موسیقی حلال و حرام از نگاه رهبری و روایات - 1
.: صداے جادویے :.
" سفر به دنیاے موسیقی "
این مطلب توسط "اخلاق و عرفان" نوشته شده است .

Image result for ‫موسیقی‬‎

درباره گرایش به آهنگ های دلنشین می توان گفت: چنین گرایشی طبیعی است و نیاز پاسخگویی را می طلبد. اما باید دانست چگونگی پاسخگویی به غرایز ابتدایی و نیازهای درونی تا میزانی مشترك میان تمامی اقوام و فرهنگ ها و پیروان ادیان است . مانند آن كه استفاده از ((آب )) برای رفع تشنگی نزد همگان مشترك است . تفاوت از آنجا آغاز می شود كه برای رفع این نیاز درونی و مشترك، نوشیدنی های متنوع پیشنهاد می شود. اینجاست كه نظریه های انسان شناختی و فاكتورهای اقتصادی , سیاسی , فرهنگی رخ می نماید و كنش ها و واكنش ها بروز می كند. پیچیدگی ها و ابهام ها آنگاه فزونی می یابد كه در عصر ارتباطات و دهکده جهانی، تنوع پاسخگویی به نیازها بسیار فراوان می شود و پاسخگویی به نیاز اصیل و طبیعی بدون عوارض جانبی و ضررشان، كاری بس دشوار می باشد و تلاش همگانی را برای انتخاب صحیح و یا پیدا كردن جایگزین می طلبد. جهت شفاف سازی درباره خصوص موسیقی متذكر می شویم : موسیقی به طور كلی دارای دو نوع است:
1- موسیقی غنائی: هرگونه آهنگی است كه به لحاظ شكل یا محتوا موجب تحریك شهوت و متناسب با مجالس گناه است . این گونه موسیقی , گاهی آرامش تخدیرگونه برای اعصاب دارد و گاهی هیجانات ناهنجار برای روان در پی دارد.
2- موسیقی غیرغنایی : شامل صداهای موزون طبیعت، مارش نظامی , صوت قرآنی , آواز حدی (برای تحریك حیوانات و دام ) می شود. این نوع موسیقی میتواند پاسخگوی گرایش طبیعی انسان به زیبایی های سمفونی و موزون باشد و با اجراهای متنوع می تواند جایگزین موسیقی غنایی باشد.
با توجه به آنچه گفته شد بررسى متون دینى و آراء عالمان دین نشان مىدهد كه موسیقى از نظر اسلام در چند صورت حرام مىباشد:

1 ) موسیقى مطرب یعنى آهنگهایى كه موجب (تحریكات غیرارادى در شنونده شود) و انسان را از یاد خدا غافل مىسازد. منظور از محرك بودن نیز نوعى و شأنى است؛ یعنى، به طور معمول چنین اثرى را دارا باشد نه فقط نسبت به شخص خاص.

2 ) موسیقى همراه با مضامین لهوى كه به گونهاى موجب فساد اخلاق و انحراف اذهان است مانند ترانههاى عاشقانه و اشعارى كه در وصف زن، شراب و غیره است و از همین قسم است اشعارى كه به هر نحو موجب ترویج باطل و مخالفت با حق باشد مانند توهین به مقدسات و یا در جهت تایید كفر و شرك و نظامهاى فاسد و سردمداران آن باشد.

3 ) موسیقى در مجلس گناه و لهوولعب مانند آهنگهایى كه در حال رقص یا نوشیدن شراب و غیره نواخته مىشوند.
در هر صورت معیار در حرمت موسیقى مناسب بودن آن با مجالس لهو و داشتن مضامین فساد انگیز و اغوا كننده و طرب انگیز است و فرق نمىكند كه از صدا و سیما باشد یا غیر آن. ایرانى باشد و یا غیرایرانى. همین طور فرقى بین رفع خستگى و غیر آن و براى خود یا دیگران در این حكم نیست و ملاك در تحریك شدن نوع مردم است نه شخص انسان.

لازم به ذکر است تشخیص حرام بودن موسیقی از شبهات مفهومیه است لذا تا اطمینان به حرمت آن پیدا نشده اصل برائت و عدم حرمت جاری است به ویژه درباره موسیقی های پخش شده از صدا و سیما حکم به حرمت مشکل است، لذا گوش کردن به موسیقی های صدا و سیما تا اطمینان به حرمت پیدا نشده باشد اشکال ندارد.



ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 بهمن 1395 :: توسط : F.Tohidian



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سوره لقمان آیه 6 :

«و بعضی مردم خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند تا بی هیچ عملی دیگران را از راه خدا گمراه کنند و آن را به سخره گیرند؛ آنان برایشان عذابی خوارکننده است».

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

در این وبلاگ قصد دارم تا راز هایی از دنیای موسیقی را براساس منابع معتبر فاش کنم ، و امیدوارم خواندن مطالب این وبلاگ ، برای شما با تفکر و تامل همراه باشد !
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو
http://night-skin.com/blogcode/tasvir-zibasazi/upimg/uploads/1391538406.gif